Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Efekt halo w przedsiębiorstwie

Efekt halo w przedsiębiorstwie

 
Efekt halo w przedsiębiorstwie

Halo jest zjawiskiem optycznym – świetlistą aureolą, niekiedy widoczną wokół tarczy słonecznej lub księżyca. Nazwa tego urzekającego zjawiska została wykorzystana w psychologii. Tzw. efekt halo możemy zaobserwować i w życiu prywatnym, na przykład w sytuacjach towarzyskich, i w pracy. Co więcej, umiejętnie wykorzystany efekt halo może znacząco podnieść widoczność naszej marki na rynku! A zatem – jak budować dobry wizerunek firmy, wykorzystując mechanizm znany jako efekt halo?

 

Spis treści

Efekt halo – co to jest?

 

Psychologia efekt halo – zwany również efektem aureoli – określa jako mechanizm powodujący, że osobie automatycznie przypisujemy pewne nieobserwowane cechy. Przyczyną takiego nieuprawnionego wniosku o jakichś właściwościach może być np. pierwsze wrażenie, skojarzenie wywołane przez występowanie innych cech.

 

Mechanizm halo prowadzi do tego, że daną osobę, rzecz itp. zaczynamy odbierać pozytywnie (wówczas mówi się o efekcie Galatei) lub negatywnie (jest to efekt Golema).

 

Efekt halo – przykłady

 

Efekt halo opiera się na mechanizmie psychologicznym, którego podstawą są gra skojarzeń i powstający w jej efekcie błąd poznawczy. Zjawisko powstaje poprzez przypisywanie jakichś nieistniejących atrybutów osobie lub zdarzeniu, na podstawie pozytywnych bądź negatywnych skojarzeń z istniejącym atrybutem. 

 

Z pewnymi zjawiskami mamy negatywne lub pozytywne skojarzenia – jedne powstają w wyniku osobistych doświadczeń, inne mają podłoże kulturowe bądź są kombinacją obu tych czynników. Przykładowo, w wielu kulturach piękno jest kojarzone z dobrem, szpetota zaś ze złem – motyw ten widoczny jest w wielu obszarach dorobku kulturowego, od mitów, przez dzieła sztuki, po bajki dla dzieci i filmy o superbohaterach. To silnie zakorzenione skojarzenie nierzadko rzutuje na nasze codzienne życie. Różne eksperymenty społeczne pokazały chociażby, że jesteśmy bardziej skłonni pomagać schludnie wyglądającym potrzebującym niż osobom niezadbanym, źle ubranym itp. 

 

Charakterystycznym przykładem efektu halo w naszym otoczeniu są kolorowe opakowania produktów na półkach sklepowych. Z ładniejszego obrazka na pudełku konsument wnioskuje, że dany przedmiot będzie lepszy.

 

Typowym przykładem działania zjawiska halo na wizerunek jest też wnioskowanie o inteligencji na podstawie atrakcyjnego wyglądu – innymi słowy, piękne osoby częściej brane są za inteligentne. 

 

W życiu zawodowym efektem halo jest między innymi łączenie wysokich kompetencji ze wzrostem pracownika. Przeprowadzone w 2016 r. przez naukowców z University of Exeter Medical School badanie wykazało, że wyżsi mężczyźni statystycznie częściej awansują i więcej zarabiają od ich niższych kolegów.

 

Efekt halo jest widoczny również w czasie rozmów kwalifikacyjnych. Rekruter często z ubioru, okazywanej pewności siebie wnioskuje o wiedzy i umiejętnościach kandydata.

 

Efekt halo w przedsiębiorstwie – jak powstaje?

 

W sytuacji zawodowej jakieś atrybuty mogą być przypisane osobie, całemu przedsiębiorstwu, marce, a nawet branży. Przypisywane atrybuty to np.:

 

  • wysokie kompetencje / brak kompetencji, 

  • umiejętności przywódcze / brak umiejętności przywódczych,

  • inteligencja / brak inteligencji,

  • wiarygodność / niewiarygodność, 

  • profesjonalizm / nieprofesjonalizm, 

  • perspektywiczność / brak dobrych perspektyw.

 

Efekt halo w przedsiębiorstwie – zastosowanie

 

Efekt halo bywa wykorzystywany do komunikacji w biznesie oraz wpływania na wizerunek zarówno konkretnej osoby, jak i całej firmy. Przykładem jest zadbanie o odpowiednią oprawę w czasie spotkań z ważnymi kontrahentami. Pozornie nieistotne dla negocjacji szczegóły (odpowiednio oświetlona sala, stylowe meble, napoje z wyższej półki itp.) wpływają na poziom zaufania klienta i mogą przekonać go na przykład do podpisania nieco bardziej ryzykownej umowy. Z robiącego pozytywne wrażenie otoczenia będzie bowiem wnioskował o profesjonalizmie pracowników firmy.

 

Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa za pomocą efektu halo może przybrać postać kampanii reklamowej. Przykładowo, firma, która chce przyciągnąć więcej klientów z grupy wiekowej 25-35 lat z dużych miast, może wypuścić materiały, np. spoty, plakaty, które w sposób emocjonalny ukazują problemy życia codziennego tej właśnie grupy i zwracają uwagę na charakterystyczne dla niej wartości. Nie ma przy tym znaczenia, czy działalność przedsiębiorstwa wiąże się w jakikolwiek sposób z ukazywanym ważnym społecznie tematem. Istotne jest to, że marka zaczyna być kojarzona jako podmiot, który zauważa dane problemy. Konsument o tym pozytywnym wrażeniu może sobie przypomnieć w momencie dokonywania wyboru produktu/usługi.

 

Efekt halo w przedsiębiorstwie – jak w niego nie popaść? 

 

Efekt halo bywa świadomie wykorzystywany do promocji marki czy produktu. Zjawisko łatwo może się jednak także obrócić przeciwko nam. Świadomość, że efekt halo istnieje, nie wystarcza bowiem do tego, by się od niego uwolnić i nie popełniać błędu poznawczego w czasie oceny jakiejś osoby, projektu czy wydarzenia. Dlatego warto zachować czujność i kiedy tylko możemy, odwoływać się do obiektywnych kryteriów. 

 

Przypuśćmy, że mamy zamiar przeprowadzić w firmie rekrutację na nowe stanowisko. Efekt halo może sprawić, że przecenimy kandydatów bardziej elegancko ubranych, atrakcyjniejszych itp., niezależnie od poziomu ich kompetencji. Dlatego dobrym pomysłem jest sprawdzanie umiejętności kandydatów za pomocą testów pisemnych, stosowanie pytań behawioralnych. Warto także, by rozmowę przeprowadziły każdorazowo minimum dwie osoby. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pracownik lotniska

    HPD Südliche Weinstraße GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   78,00 - 83,00 zł brutto/godz.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przenoszenie i Załadunek Bagażu: Zajmowanie się transferem bagażu z terminala do samolotu i umieszczanie go w lukach bagażowych. Odbiór i Dostarczanie Bagażu: Wyciąganie bagażu z samolotu, transport na lotnisko i umieszczanie na taśmie do odbioru przez...
  • Lakiernik – Pomocnik lakiernika

    TNS Sp. z o.o.   Niemcy      za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA: malowanie natryskowe pistoletem; poprawki malarskie – kontenery na ciągniki siodłowe; prace przygotowawcze przed malowaniem – czyszczenie, szpachlowanie, oklejanie; wykonywanie napraw powłok lakierniczych. WYMAGANIA: doświadczenie zawodowe – mile widziane; znajomość lub...
  • Pracownik hali

    Selgros Cash&Carry   Gdańsk    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.
  • Pracownik hali (działy zimne)

    Selgros Cash&Carry   Gdańsk    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.
  • Pracownik Kompletacji Zamówień

    Selgros Cash&Carry   Gdańsk    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: kompletacja towaru zgodnego z zamówieniem, rejestrowanie pobranego towaru, właściwe zabezpieczanie towaru i przygotowanie go do załadunku, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.
  • Zastępca Kierownika Działu Spożywczego

    Selgros Cash&Carry   Gdańsk    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: wspieranie zadań kierownika działu, nadzór nad pracą działu, prowadzenie kontroli i analizy osiąganych wyników, stała kontrola stanów magazynowych, zapewnienie właściwej organizacji pracy, w tym planowanie harmonogramów.

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.