Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Choinka w biurze – czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Choinka w biurze – czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

 
Choinka w biurze – czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Okres świąt Bożego Narodzenia to czas, kiedy w wielu firmach pojawiają się dekoracje świąteczne. Ozdoby w przestrzeni biurowej pozytywnie wpływają na atmosferę i zwiększają produktywność – pozostaje tylko pytanie: jak rozliczyć ich zakup? Czy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może wliczyć choinkę, bombki i światełka w koszt uzyskania przychodów? A może są to po prostu koszty związane z reprezentacją? Wyjaśniamy, jak zaksięgować dekoracje bożonarodzeniowe.

 

Spis treści

Zakup choinki – kiedy może stanowić koszt uzyskania przychodu?

 

Świąteczny klimat w firmie to profit zarówno dla pracowników, jak i kontrahentów. Jednak dekoracje oznaczają dodatkowe koszty, które należy rozliczyć. Zakup choinki, upominki dla pracowników i wigilia firmowa mogą zostać wrzucone w koszty, jeśli spełniają przesłanki zawarte w ustawie.

 

Koszt uzyskania przychodów definiuje Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Ustawa o PIT). Jej treść wskazuje, że koszt podatkowy stanowią wydatki, których poniesienie miało na celu:

 

  • osiągnięcie przychodów;

  • zachowanie przychodów;

  • zabezpieczenie źródła przychodów.

 

Oznacza to, że jeśli dekoracje świąteczne mogą mieć wpływ na zysk firmy, zachęcając do skorzystania z jej usług, przedsiębiorca może odliczyć koszty uzyskania przychodu, obniżając wysokość podatku do zapłaty. Dotyczy to między innymi sklepów, salonów kosmetycznych i przestrzeni biurowych, gdzie choinka dekorowana jest głównie dla klientów, a świąteczne wydatki pośrednio przyczyniają się do wzrostu przychodów.

 

Czytaj także: Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

 

W jakich przypadkach zakup ozdób świątecznych nie jest włączony do kosztów uzyskania przychodu?

 

Wystrój firmy może, ale nie musi być kosztem podatkowym. Choinka i inne świąteczne ozdoby nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, a jednocześnie nie mieszczą się jednoznacznie w ogólnym pojęciu kosztów reprezentacji. Z tego powodu każdy przypadek interpretowany jest indywidualnie. Ważne, aby wiedzieć, kiedy zakup wyposażenia biura może stanowić koszty uzyskania przychodów, a kiedy bez wątpienia są to koszty reprezentacji, a nawet wydatek prywatny.

 

Dekoracja na Boże Narodzenie nie może być traktowana jako koszt uzyskania przychodów w sytuacji, gdy stanowi koszty reprezentacji firmy. Jako wydatki na reprezentację rozumiane są koszty, których głównym bądź dominującym celem jest budowanie określonego wizerunku firmy. W tym przypadku nie ma znaczenia ani miejsce, ani wystawność dekoracji.

 

Dekoracje nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów także wtedy, gdy dotyczą osób wykonujących pracę z domu (B2B) – mieszkanie wykorzystywane jest jednocześnie prywatnie i zawodowo. W takich przypadkach choinka, bombki czy światełka choinkowe Urząd Skarbowy traktuje jako wydatek prywatny. Aby było inaczej, podatnik musiałby przedstawić wiarygodne dowody na to, że ozdoby nie mają cech wydatku prywatnego. Podobnie jest, kiedy działalność gospodarcza prowadzona jest w wynajętym biurze, a przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników ani nie przyjmuje kontrahentów w siedzibie firmy.

 

 

Zakup choinki do biura – jak zaksięgować wydatek?

 

Aby organ podatkowy nie miał wątpliwości odnośnie rozliczenia wydatków poniesionych na ozdoby świąteczne, przedsiębiorca powinien potrafić udokumentować wszelkie koszty oraz umotywować konieczność ich poniesienia. Co ważne, wydatki muszą być adekwatne do charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Dla przykładu, jeśli zakupiona choinka i pozostałe ozdoby będą zbyt drogie czy ekskluzywne, znacząco odbiegając od przyjętych norm (w danej branży lub w okolicy), automatycznie zaliczane są do kosztów reprezentacji. Są to wydatki wyszczególnione w art. 23 Ustawy o PIT, a tym samym nie można traktować ich jako kosztów uzyskania przychodów.

 

Dekoracje bożonarodzeniowe można ujmować w kosztach firmy np. na podstawie faktury VAT. Dla podmiotów prowadzących księgę przychodów i rozchodów zostają zaksięgowane w kolumnie 13 KPiR (Pozostałe wydatki), a jeśli firma jest czynnym podatnikiem VAT, także w rejestrze VAT zakupów. Warto pamiętać, że firma może pomniejszyć należny podatek VAT o VAT naliczony na fakturach dokumentujących zakup dekoracji, tylko jeśli te ozdoby wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

 

Czytaj także: Przychód a dochód – czym się różnią?

 

Choinka w biurze - najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jaką choinkę kupić do biura?

 

Wybierając choinkę do biura, należy zdecydować się na model, który pasuje do rozmiaru i stylu przestrzeni pracy. Mniejsze, sztuczne drzewko będzie praktyczne i łatwe w utrzymaniu, a zarazem wprowadzi świąteczną atmosferę w niewielkiej przestrzeni. W przypadku open space albo dużego biura można zdecydować się na duże, zwracające uwagę. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, by choinka nie zajmowała zbyt dużo miejsca i była bezpieczna, zwłaszcza w ruchliwych częściach biura.

 

  • Co oznacza ubieranie choinki?

 

Ubieranie choinki wiele osób pamięta z dzieciństwa. Jest to tradycyjny sposób na wprowadzenie świątecznego nastroju. Wspólne ubieranie choinki z bliskimi symbolizuje radość i zbliżające się święta. Zwyczaj ten można też przenieść na grunt firmowy. Ubieranie choinki ze współpracownikami może być okazją do integracji, zespołowego działania i budowania bliższych relacji między pracownikami. Warto jednak pamiętać, że choinka należy do tradycji religijnej i wiąże się z obchodami konkretnych świąt, dlatego jej dekorowanie powinno być w pracy absolutnie dobrowolne.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Ślusarz

    TNS Sp. z o.o.   Niemcy      za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: prace montażowe i wykańczające wyposażenie kontenerów na ciągniki siodłowe; Wymagania: umiejętność pracy w zespole; zaangażowanie, sumienność, dyspozycyjność; umiejętność posługiwania się elektronarzędziami. Nie wymagamy doświadczenia, zapewniamy szkolenie.
  • Technik utrzymania ruchu (m/k)

    Trenkwalder   Strzegom    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Do Twoich obowiązków będzie należeć: wykonywanie planowych napraw i konserwacji maszyn produkcyjnych oraz instalacji, wykonywanie napraw, regulacji i usuwanie stanów awaryjnych powstałych podczas produkcji, analiza przyczyn awarii i podejmowanie działań zapobiegawczych, tworzenie...
  • Magazynier (m/k)

    Trenkwalder   Legnica    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Obowiązki: obsługa wózka widłowego: załadunek/rozładunek, przygotowanie wysyłek do klientów, rozmieszczanie towarów w odpowiednich miejscach, prowadzenie rejestru przepływu materiałów w systemie magazynowym, inwentaryzacja materiałów znajdujących się w magazynie.
  • Operator pras wykrawających - wykrawarek/giętarek (m/k)

    Trenkwalder   Niemcy, Mauer   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Zakres obowiązków: obsługa maszyn produkcyjnych, głównie maszyn wykrawających i gnących (pras/wykrawarek/giętarek), kontrola jakości wytwarzanych produktów, dbanie o czystość stanowiska pracy, konserwacja urządzeń oraz maszyn, w tym ustawianie parametrów, prowadzenie dokumentacji produkcyjnej.
  • Technik Obiektu (K/M)

    Apleona Polska sp. z o.o.   Jawor    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Obowiązki: Utrzymanie instalacji budynkowych w stanie pełnej sprawności technicznej oraz reagowanie na bieżące potrzeby użytkowników nieruchomości; Przeglądy instalacji budynkowych oraz usuwanie awarii; Tworzenie raportów z inspekcji oraz raportów serwisowych z prac serwisowych i dodatkowych.
  • Pracownik Techniczny

    DHL Supply Chain (Poland) Sp. z o.o.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoja rola: Jako Pracownik Techniczny, będziesz odpowiedzialny/a za utrzymanie pracy systemu AutoStore oraz rozwiązywanie podstawowych problemów technicznych. Współpracując z naszym doświadczonym zespołem będziesz zdobywać cenne doświadczenie w dziedzinie logistyki i obsługi systemów...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.