Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

 
Budowanie strategii marketingowych: czym jest zasada 4P?

Marketing mix to połączenie wielu elementów, poprzez które firma może oddziaływać na otoczenie rynkowe. Te czynniki są od siebie zależne i odpowiednie ich połączenie sprawia, że wybrana strategia marketingowa jest skuteczna i pozwala zwiększyć sprzedaż. W marketingu mix wyróżnia się kilka koncepcji, w których kładzie się nacisk na różne czynniki. Najpopularniejszą jest zasada 4P. Co warto o niej wiedzieć?

 

Spis treści

Zasada 4P – co to?

 

Marketing mix 4P to jedna z najstarszych koncepcji marketingowych. Można powiedzieć, że kiedy myślimy o tradycyjnym marketingu, tak naprawdę mamy na myśli marketing zachowując zasadę 4P. Co się kryje pod tym skrótem?

 

4P odnosi się do czterech słów zaczynających się od litery p (w języku angielskim). Każde słowo wskazuje na elementy kluczowe dla działania promocyjnego. 4P to:

 

  • product – produkt,

  • price – cena,

  • place – dystrybucja,

  • promotion – promocja.

 

Zasada 4P – główne składowe

 

Jako produkt w formule 4P należy rozumieć nie tylko zapewnienie wysokiej jakości. Dla klientów liczy się przede wszystkim to, czy dany produkt zaspokaja ich potrzeby. Firma musi więc zadbać o odpowiednie opakowanie, markę, asortyment, a także usługi pozakupowe, takie jak pomoc techniczna, czy reklamacje.

 

Kolejny element strategii to cena. Nie chodzi bynajmniej o to, by była jak najniższa. Kształtując poziom cen, bierze się pod uwagę politykę cenową, warunki płatności, rabaty i uwzględnia koszt wszystkich pozostałych składników marketingu mix. Warto dodać, że niska cena może być odbierana przez konsumentów jako dobra okazja do zakupu, ale z drugiej strony bywa kojarzona z niską jakością produktu czy usługi, brakiem prestiżu marki.

 

Trzeci element, jaki uwzględnia koncepcja 4P, to dystrybucja, czyli zarówno kanały dystrybucji, jak i logistyka. Określić należy kanały sprzedaży (sklepy stacjonarne, sprzedaż online), lokalizację punktów sprzedaży, rozmieszczenie produktów na półkach, ich dostępność itd.

 

Ostatni, ale równie ważny spośród instrumentów marketingu w strategii 4P, element to szeroko pojęta promocja, począwszy od promocji sprzedaży, poprzez reklamy za pośrednictwem wybranych kanałów komunikacji z klientem, aż po strategie z obszaru public relations i sponsorowanie zewnętrznych działań, pozytywnie wpływających na wizerunek marki.

 

Choć zazwyczaj wszelkie rodzaje marketingu kojarzymy jedynie z promocją i reklamą, to pozostałe narzędzia są równie ważne i dopiero, łącząc wszystkie czynniki, można stworzyć strategię marketingową firmy, która będzie skutecznie oddziaływać na klientów.

 

Zasada 4P – historia

 

Koncepcja 4P powstała w latach 60. ubiegłego wieku. Za jej duchowych ojców uznaje się dwie osoby – autora kultowej już książki „Basic Marketing – A Managerial Approach” – Jorememu McCarthy’emu, a także autora artykułu „The Concept of the Marketing Mix” – Neila Bordena.

 

Warto dodać, że odpowiedzią na koncepcję 4P była ukuta przez Roberta Lauterborna w latach 90. XX w. koncepcja 4C, kładąca nacisk na doświadczenie konsumenta, a nie na cele i zadania producenta / sprzedawcy.

 

Warto nadmienić, że zasada 4P wciąż ma szerokie zastosowanie. Współcześnie w zależności od rodzaju oferowanych produktów i usług firmy mogą wybrać jednak inne niż 4P instrumenty marketingu mix. Przykładowo luksusowe marki odzieżowe czy marki ekskluzywne korzystają z formuły 8P, uwzględniając poza poziomem produktu, poziom doświadczeń klienta. W usługach z kolei korzysta się z zasady 7P – dodającej do produktu, ceny, dystrybucji i promocji 3 kolejnych czynników: ludzi, procesów i świadectwa materialnego.

 

Zasada 4P – zalety

 

Jak zostało wspomniane na wstępie, zasada 4P należy do najstarszych koncepcji w marketingu mix. Rynek jednak wciąż się zmienia, a wymagania konsumentów stają się coraz wyższe. W związku z tym 4P ulegało modyfikacjom, by produkty czy usługi firm trafiały w potrzeby klientów. Podstawową koncepcję rozwinięto np. do wspomnianej wcześniej koncepcji 7P, powstała zasada 4C.

 

Niemniej omawiana formuła stanowi podstawę, bez uwzględnienia której trudno byłoby stworzyć skuteczny plan działań marketingowych. Wszystko musi tworzyć spójną całość. Niedopasowane kanały dystrybucji albo zbyt wysoka czy zbyt niska cena negatywnie wpływają na poziom sprzedaży, tak jak zły wizerunek firmy, czy pominięcie działań promocyjnych. Dzięki połączeniu składników 4P firmy mogą zaspokajać potrzeby klientów, kształtować popyt na swoje produkty czy usługi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Pracownik lotniska

    HPD Südliche Weinstraße GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   78,00 - 83,00 zł brutto/godz.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przenoszenie i Załadunek Bagażu: Zajmowanie się transferem bagażu z terminala do samolotu i umieszczanie go w lukach bagażowych. Odbiór i Dostarczanie Bagażu: Wyciąganie bagażu z samolotu, transport na lotnisko i umieszczanie na taśmie do odbioru przez...
  • Specjalista ds. Logistyki

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: Koordynacja procesu zarządzania zamówieniami, w tym np. tworzenie zamówień sprzedaży w ERP, potwierdzanie terminów realizacji zamówień; Organizowanie i koordynowanie wysyłek produktów (Polska, Europa) we współpracy z firmami spedycyjnymi i agencjami celnymi;...
  • Lakiernik – Pomocnik lakiernika

    TNS Sp. z o.o.   Niemcy      za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA: malowanie natryskowe pistoletem; poprawki malarskie – kontenery na ciągniki siodłowe; prace przygotowawcze przed malowaniem – czyszczenie, szpachlowanie, oklejanie; wykonywanie napraw powłok lakierniczych. WYMAGANIA: doświadczenie zawodowe – mile widziane; znajomość lub...
  • Technik Utrzymania Ruchu

    Aptiv   Gdańsk, Ul. Nowatorów 20   
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Miejsce pracy: Gdańsk, ul. Nowatorów 20 Twoja rola: Będziesz odpowiadać za zapewnienie skutecznej i terminowej konserwacji narzędzi i związanego z nimi sprzętu produkcyjnego. Twoje obowiązki będą obejmować m.in.: naprawy bieżące i konserwację maszyn montażowych i testujących; szybką...
  • Kierownik Robót Budowlanych

    Spravia sp. z o. o.   Poznań    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Bieżący nadzór nad jakością i terminowością robót budowlanych w ścisłej współpracy z kierownikiem budowy i inżynierami budowy Samodzielne zarządzanie odcinkiem robót powierzonym przez kierownika budowy Weryfikacja dokumentacji projektowej Koordynację robót...
  • Mechanik Utrzymania Ruchu

    Hutchinson Poland Sp. z o.o.   Łódź, ul. Lodowa 80/84    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: wykonywanie napraw maszyn (w tym pras hydraulicznych, kompresyjnych i wtryskowych) oraz usuwanie bieżących awarii pod kątem mechanicznym; wykonywanie przeglądów maszyn i urządzeń zgodnie z harmonogramem przeglądów prowadzenie prac konserwacyjnych i prewencyjnych w celu...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.