Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

 
ATF na Twojej stronie firmowej – czym jest? Co powinno się tam znaleźć?

Poprawnie skonstruowana strona internetowa jest przyjazna dla użytkownika, a więc między innymi łatwa w nawigacji i nietrudno w niej znaleźć interesujące odbiorcę informację. Jak jednak zapełnić witrynę treściami w taki sposób, by spełniała te kryteria? Jednym z podstawowych pojęć, jakie stosuje się, planując rozmieszczanie elementów i publikację materiałów na stronie, blogu firmowym itp., jest ATF. Co to takiego? Jakich błędów unikać, projektując stronę zgodnie z dobrymi praktykami UX?

 

Spis treści

ATF – co to jest i co powinno zawierać?

 

ATF jest skrótem od angielskiego wyrażenia above the fold, czyli po polsku: powyżej paska przewijania. ATF określa ono pierwszy widoczny dla internauty obszar po wyświetleniu się witryny w oknie przeglądarki. Oczywiście większość stron internetowych umożliwia przewijanie, czyli tzw. scrollowanie w dół. Wszystko, co znajduje się poniżej  widoku dostępnego bez przewijania, to tzw. below the fold.

 

Warto dodać, że ta sama witryna internetowa może mieć różne ATF na różnych typach urządzeń – komputerze, smartfonie, tablecie. Dobrze zaprojektowana strona odpowiada specyficznym potrzebom użytkowników tych urządzeń, czyli będzie responsywna.

 

Above the fold – zastosowanie marketingowe

 

Above the fold to bez wątpienia najważniejszy obszar w witrynie. Treści, jakie w nim zamieścisz, często decydują np. o tym, czy internauta zechce zapoznać się z Twoją stroną firmową, czy od razu lub po kilkunastu sekundach ją opuści. Przykładowo, jeśli Twoja firma wprowadza do katalogu nowy produkt i chce polecać jego sprzedaż, warto rozważyć zamieszczenie opisu produktu, linku do zakupu, w części above the fold. Jest to strategia, jaką widzimy powszechnie w sklepach internetowych. Przykładowo, kupujesz ubrania? Po otwarciu witryny wyświetla Ci się informacja o najnowszej kolekcji.

 

Zatem materiały powyżej linii przewijania muszą dostarczać najważniejszych i co równie istotne, aktualnych informacji o stronie, marce, branży, produkcie, wydarzeniu itp. Treści te muszą także zachęcać do dalszej eksploracji strony i działania. A więc mieć przystępną formę i być ujęte w jasnej, logicznej strukturze strony, ułatwiającej jej obsługę. Dlatego dla właściwej konstrukcji segmentu above the fold ogromne znaczenie mają zarówno zasady UX, jak i SEO.

 

Tworzenie ATF – jak powinno wyglądać?

 

A zatem co umieścić w sekcji above the fold? Selekcja informacji, które uznajemy za kluczowe, nie zawsze jest łatwa. W obszarze ATF najczęściej zamieszcza się:

 

  • logo firmy,

  • nazwę witryny (główny nagłówek, informujący, co to jest za strona),

  • CTA (przycisk call to action),

  • menu,

  • elementy nawigacji okruszkowej (breadcrumbs), informujące internautę o lokalizacji na stronie,

  • reprezentatywne zdjęcie w tle, główną grafikę, efektywny banner, slider itp. – element wizualny musi być atrakcyjny, dobrej jakości, spójny z treścią strony i wizerunkiem firmy,

  • początek treści oferty, artykułu, informacji, 

  • informację o aktualnym, ważnym wydarzeniu, nowym produkcie itp.

 

ATF a SEO

 

Dobrze skomponowane ATF wspiera proces sprzedaży, budowania społeczności (klientów). Zachęca internautów do pozostania na stronie, co przekłada się między innymi na obniżenie współczynnika odrzuceń, wzrost wskaźnika konwersji, lepszą pozycję w przeglądarce, a tym samym widoczność w sieci. Poprawne komponowanie sekcji ATF jest zatem jednym z istotnych elementów optymalizacji witryny zgodnie z dobrymi praktykami SEO.

 
Warto pamiętać, że ATF musi skupiać się na kluczowych informacjach i ofercie przedsiębiorstwa, aby konsument mógł natychmiastowo zrozumieć, czym firma się zajmuje i jakie korzyści może odnieść z wyboru jej usług lub produktów. Zbytnie skomplikowanie i zagracenie w tej sekcji może wpłynąć negatywnie na doświadczenie użytkownika i spowodować natychmiastowe opuszczenie witryny.


Dodatkowo, ważne jest, aby ATF był w pełni responsywny i dostosowany do różnych rozmiarów ekranów. Zwiększenie użytkownika mobilnego z roku na rok sprawia, że dobry ATF to teraz obowiązkowy element każdej strony internetowej.


Ostatecznie, prawidłowo zoptymalizowane ATF potrafi znacząco wpłynąć na pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki zwiększonej widoczności i niskiemu poziomowi odrzuceń, optymalizacja tej sekcji dostarcza pozytywnych sygnałów dla algorytmów Google i może wpłynąć na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.

Above the fold – dlaczego jest ta kluczowe?

 

W szerszej perspektywie dobra kompozycja strony ma wpływ na popularność firmy, liczbę klientów i oczywiście zyski. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na przemyślenie struktury własnej strony internetowej. Jednym z ważnych elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas projektowania strony internetowej, jest sekcja "above the fold", czyli ta część widoczna bez przewijania strony. Kluczowe jest, aby ta sekcja była odpowiednio zaprojektowana i zawierała najważniejsze informacje dla użytkownika. Dzięki temu od razu zaangażujemy użytkownika i zachęcimy go do dalszego przeglądania strony, a nie zostanie on zniechęcony do przewijania i porzuci wizytę na naszej stronie. Właśnie dlatego sekcja "above the fold" jest kluczowa i musi być przemyślana i zaprojektowana z dużą uwagą. 

 

ATF – najczęstsze błędy

 

Czego warto się wystrzegać? Do najczęściej popełnianych błędów zależy zamieszczanie w obszarze ATF zbyt wielu treści. W efekcie użytkownik czuje się przytłoczony, trudno mu rozeznać się w gąszczu informacji i szybko opuszcza stronę (zwiększa się współczynnik odrzuceń, zmniejsza konwersja, strona staje się mniej atrakcyjna, a więc i mniej widoczna w przeglądarce). 

 

Innym częstym błędem jest brak przejrzystych narzędzi do nawigacji po witrynie, znajdujących się w polu widzenia użytkownika. Jeśli menu nie pokazuje się od razu na stronie, a internauta jest zmuszony do szukania zakładek, musi być naprawdę zdeterminowany, by po chwili irytacji nie opuścić witryny. 

 

Jakie jeszcze materiały above the fold odstraszają użytkowników? Bez wątpienia nachalne reklamy, w szczególności – wyskakujące okienka, agresywne banery o utrudnionym sposobie zamknięcia. Użytkownik odwiedza stronę, by uzyskać jakąś informację, osiągnąć cel zakupowy bądź inny (np. zarejestrować się, zapisać na wydarzenie itp.). Jeśli reklamy utrudniają mu realizację zamierzeń, szybko opuści nieatrakcyjną witrynę.

 

Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy Twoja strona została dobrze skomponowana, możesz zlecić jej audyt – pomogą Ci pracownicy odpowiedzialni za optymalizację witryny, np. specjalista UX oraz specjalista SEO.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Programista C/Linux (systemy wbudowane)

    NES Global Talent   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis Stanowiska: tworzenie wysokiej jakości oprogramowania dla systemów wbudowanych (embedded) pracujących pod kontrolą systemu Linux; projektowanie architektury oprogramowania dla urządzeń telekomunikacyjnych; opracowanie i implementacja algorytmów rozwiązujących konkretne problemy z...
  • Elektronik

    Eaton Automotive Systems Sp. z o.o.   Bielsko-Biała, ul. Rudawka 83   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków – Jeśli: Chcesz wykonywać przeglądy maszyn. Palisz się, aby diagnozować i naprawiać maszyny. Pragniesz wdrażać usprawnienia i modyfikacje. Rwiesz się by podnieść swoje kwalifikacje. Lubisz pogrzebać w urządzeniach elektronicznych. Masz chrapkę by obsługiwać...
  • Pracownik produkcji z UDT

    Nowy Styl   Rzepedź    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: praca na stanowisku produkcyjnym w Zakładzie Przemysłu Drzewnego obsługa suwnicy i/lub ładowarki prowadzenie procesu produkcyjnego zgodnie z dokumentacją kontrola kluczowych parametrów jakościowych osiąganie ustalonych celów jakościowych, ilościowych oraz...
  • Fizjoterapeuta / Fizjoterapeutka

    LUX MED Sp. z o.o.   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Twoją rolą będzie: wykonywanie zabiegów z zakresu fizykoterapii i kinezyterapii; instruktaż ćwiczeń rehabilitacyjnych; prowadzenie terapii indywidualnej z Pacjentem; informowanie Pacjentów o postępach w procesie rehabilitacji; współpraca z lekarzami kierującymi Pacjentów do zespołu...
  • Pracownik Hali (Dział Ryby)

    Selgros Cash&Carry   Warszawa, Wawer    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, ważenie i pakowanie towaru, kontrola świeżości i dat przydatności do spożycia, wymiana lodu na ekspozycji, profesjonalna obsługa klienta – aktywna sprzedaż.
  • Zastępca Kierownika Działu Spożywczego

    Selgros Cash&Carry   Warszawa, Wawer    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: wspieranie zadań kierownika działu, nadzór nad pracą działu, prowadzenie kontroli i analizy osiąganych wyników, stała kontrola stanów magazynowych, zapewnienie właściwej organizacji pracy, w tym planowanie harmonogramów.

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.