Praca.pl Poradniki Beauty&Fashion
Czarny koń biznesu

Czarny koń biznesu

 
Czarny koń biznesu

Wydatki na odzież i kosmetyki rosną na całym świecie, a wraz z większą konsumpcją, zwiększa się ilość miejsc pracy. Wprawdzie branża modowa bardziej niż z Warszawą kojarzy się nam z Paryżem, Mediolanem czy Nowym Jorkiem, ale Polki też chcą być modne i zadbane. A to sprawia, że również w Polsce branża beauty & fashion rozwija się niezwykle dynamicznie.

 

Branża fashion – możliwości i wyzwania

 

W Polsce branża odzieżowa zdominowana jest przez zachodnie marki sieciowe. Nie znaczy to jednak, że nie mamy polskich, liczących się w kraju i na świecie marek. Odzież Bytom S.A., LPP S.A. (House, Cropp, Mohito, Reserved), Warmia S.A. można spotkać również w Paryżu czy Madrycie. Możemy też pochwalić się kilkoma znanymi nazwiskami – Paprocki & Brzozowski, Zień, Gosia Baczyńska.

Powoli pojawia się również trend, od dawna widoczny już na Zachodzie, zainteresowania designerskimi, niszowymi projektami. Często produkowanymi w limitowanych, krótkich seriach przez projektantów, których nazwiska zaczynają być coraz bardziej rozpoznawalne. Ich prace pojawiają się głównie w internetowych showroomach (PolscyProjektanci.com, ptasia6, Mostrami, Fabryka Stylu) i na targach mody niezależnej (np. na Mustache Yard Sale w Warszawie pojawiło się 400 wystawców i ponad 35 tys. odwiedzających).

 

Własna marka fashion?

 

To jedna z możliwości dla młodych, kreatywnych osób, które interesują się modą. Aby zacząć, trzeba mieć zarówno talent, jak i pomysł na siebie. Ci, którym się udało, podkreślają, że ważne jest, by mimo własnych wizji artystycznych projektować ubrania wygodne do noszenia i z dobrych gatunkowo materiałów, bo na to właśnie uwagę zwracają polscy konsumenci. Jeśli mamy zapłacić za ubranie więcej niż w popularnej sieciówce, to chcemy czuć różnicę nie tylko stylu, ale również jakości.

Do uruchomienia własnej marki odzieżowej nie potrzeba wiele na start. Niektórym wystarczyło zaledwie kilka tysięcy złotych. Ubrania można promować głównie w internecie, korzystając z social mediów i blogmarketingu. Trzeba jednak mieć pomysł na siebie oraz przygotowanie biznesowe – zrobić biznesplan, wyznaczyć cele do osiągnięcia. Bez tego sukcesu nie da się osiągnąć.

 

Własny e-sklep?

 

Dla interesujących się modą, którzy jednak sami nie chcą projektować, też jest rozwiązanie – e-sklep bądź platforma showroomowa pośrednicząca między klientem docelowym a projektantem czy marką odzieżową. Tego typu inicjatywy działają najczęściej w oparciu o dropshipping, a główne zadanie właściciela e-sklepu opiera się na promocji i pozyskiwaniu ruchu. Konieczne jest tu nie tylko zainteresowanie modą, ale ogromna wiedza o marketingu, zwłaszcza internetowym. Potencjał jest, bo Polacy nadal nieco jeszcze odstają od Zachodu w zakresie ilości wykonywanych zakupów online, a moda należy do najszybciej rozwijających się kategorii e-commerce na świecie.

 

Doradztwo stylizacyjne?

 

Obszarem, który daje młodym kreatywnym wiele możliwości, jest praca w obszarze doradztwa i konsultingu związanego ze stylizacjami. Stylistów zatrudniają nie tylko media, ale również firmy produkujące odzież, sklepy, platformy e-commerce czy nawet osoby prywatne. Popularne stanowisko to personal shopper.

 

Część dużego biznesu modowego

 

Stylistów, projektantów, designerów poszukują też większe marki odzieżowe. To oferta dla tych, którzy chcą być częścią większej korporacji. Warto zauważyć, że struktura dużych firm z branży fashion mocno przypomina FMCG – też mamy działy produkcji, logistyki, zakupów, dystrybucji, marketingu, księgowości i finansów. W niektórych działach (projektowanie, rozwój produktu) konieczne jest wykształcenie związane z modą. W pozostałych zainteresowanie branżą fashion pomaga, a konieczne jest wykształcenie kierunkowe.

 

Branża beauty – możliwości i wyzwania

 

23 mld zł – tyle, według prognoz PMR, ma wynieść wartość branży w 2017 roku. Głównym odbiorcą kosmetyków jest w Polsce kobieta w wieku 18-29 lat, która kosmetyki kupuje w drogerii stacjonarnej, ale coraz częściej szuka ofert w internecie. W siłę rośnie też segment mężczyzn (którzy do niedawna używali jedynie przysłowiowego mydła) oraz zamożniejsza część pokolenia 65+.

Według „Raportu o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017. 15 lat rozwoju”  w Polsce działa około 400 podmiotów w sektorze kosmetyków. Są to zarówno duże, międzynarodowe koncerny, jak małe i średnie przedsiębiorstwa. Polska to szósty rynek kosmetyków w Europie, który rośnie najszybciej i który już zatrudnia ponad 16,5 tys. osób.

 

Gdzie jest praca w obszarze beauty?

 

Dwa najważniejsze sektory to producenci i dystrybutorzy oraz drogerie. Ci pierwsi szukają głównie osób odpowiedzialnych za rozwój linii kosmetyków (technolodzy, kosmetolodzy, toksykolodzy, chemicy, laboranci, farmaceuci) oraz ich sprzedaż (przedstawiciele handlowi, specjaliści ds. eksportu, konsultanci). To ciekawa, rozwojowa praca dla osób, które łączą wykształcenie kierunkowe z zainteresowaniami kosmetycznymi.

Drugim dużym pracodawcą w branży są sklepy kosmetyczne, które zostały w Polsce zdominowane przez drogerie sieciowe, a praca w nich bazuje na schemacie znanym z sieci handlowych. I tak samo jak w innych sklepach sieciowych, ścieżka awansu wiąże się ze szkoleniami wewnętrznymi, często relokacją i szeroką ofertą stanowisk pracy w centralach. Dynamiczny rozwój większości sieci drogeryjnych sprawia, że szczególnie poszukiwane są osoby odpowiedzialne za rozwój terytorialny i otwieranie nowych placówek.

 

Na jakie cechy stawia branża beauty?

 

Artur Vonau, dyrektor handlowy Cosmo Group, właściciela takich marek jak NeoNail, Black-Lashes i Revi, podkreśla, że idealny kandydat powinien interesować się branżą, choć może mieć doświadczenie także z innych sektorów rynku. „Poszukiwane są osoby otwarte na nowe wyzwania, umiejące szybko dostrzegać i analizować zmiany w otoczeniu. Kandydaci potrafiący działać w środowisku mocno konkurencyjnym. Potrafiący szybko i skutecznie budować relacje biznesowe odnoszące się do potrzeb rynku oraz klientów. Przyda się również odporność na stres i umiejętność pracy w grupie oraz cierpliwość i konsekwencja w dążeniu do celu.” Vonau podkreśla również, że to co ważne w każdej branży, ale w sektorze beauty jest szczególnie istotne, to energia i radość życia. Każdy pracownik jest przecież wizytówką firmy.

 

Ciekawe stanowiska w branży beauty:

 

Dermokonsultant/konsultant marki
Osoba odpowiedzialna za profesjonalne doradztwo w zakresie produktów pielęgnacyjnych. Najczęściej są to osoby zatrudnianie przez producentów lub dystrybutorów. Pracują bezpośrednio z klientem. Pożądane jest wykształcenie kierunkowe, np. kosmetologia, ale nie jest to konieczne. Coraz więcej ofert kierowanych jest do osób bez doświadczenia, które są przygotowywane przez firmę poprzez serię szkoleń.

Safety assessor
Osoba odpowiedzialna za ocenę bezpieczeństwa kosmetyku. Analizę opiera na danych dostarczonych przez producenta i ocenie toksykologicznej składników kosmetyku. Przygotowuje raporty oceniające to, na ile kosmetyk jest bezpieczny dla człowieka. To praca badawcza, analityczna i wymagająca śledzenia najnowszych badań z zakresu biologii, chemii, mikrobiologii i toksykologii. Safety assessorem może zostać osoba, która ukończyła studia farmaceutyczne, medyczne, biochemiczne, kosmetologiczne lub uzyska certyfikat. Każdego roku w Brukseli organizowany jest specjalistyczny kurs „Safety Assessment of Cosmetics in the EU – Training Course”, który kosztuje niestety prawie 4000 euro.

Specjalista ds. marketingu

Osoby specjalizujące się w marketingu beauty poszukiwane są przez małe i duże marki. Na tym stanowisku sprawdzą się osoby z wiedzą marketingową (szczególnie w obszarze nowych mediów, influencer marketingu, zarządzania treścią i analityki), które jednocześnie pasjonują się kosmetykami i nowościami z branży. Osoby bez doświadczenia mogą próbować swoich sił w ramach staży organizowanych przez niektóre firmy z branży.

Branża beauty & fashion to jedna z najmocniej rozwijających się branż, która daje szanse zarówno osobom szukającym pracy w stabilnych strukturach organizacji, jak i tym, które chcą działać na zasadzie wolnego strzelca. Jest otwarta na specjalistów i osoby bez doświadczenia, a kolejne lata na pewno przyniosą kilka zmian i nowych ciekawych zawodów.

Więcej artykułów "Beauty&Fashion"

Polecane oferty

  • Doradca Klienta

    G8 S.A.   Opole, CH Karolinka    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 7 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Oferujemy: Możliwość pracy wśród pasjonatów z produktami marki premium; Krótki proces rekrutacyjny z pierwszym etapem odbywającym się online; Elastyczne godziny pracy i umowę o pracę już po pierwszym miesiącu; Szanse na rozwój i awans w strukturach firmy; Możliwość podnoszenia...
  • Kierownik Salonu

    G8 S.A.   Kielce, Galeria Echo    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   5 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Twoje zadania: profesjonalne doradztwo Klientom w doborze mody męskiej, aktywna sprzedaż produktów i tworzenie pozytywnego doświadczenia zakupowego, dbałość o estetykę i prezentację produktów w salonie, prawidłowa i efektywna organizacja pracy salonu i pracowników, Oczekiwania: pasja do...
  • Dermokonsultant / Dermokonsultantka

    Apteka Dr.Max   Warszawa, ul. Patriotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    23 godz.
    Sieć aptek Dr. Max zatrudni TECHNIKA STAŻYSTĘ - DERMOKONSULTANTA do młodego i sympatycznego zespołu. Apteka posiada bogate portfolio dermokosmetyków.
  • Dermokonsultant / Dermokonsultantka

    Apteka Dr.Max   Janki    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    23 godz.
    Sieć aptek Dr. Max zatrudni TECHNIKA STAŻYSTĘ - DERMOKONSULTANTA do młodego i sympatycznego zespołu. Apteka posiada bogate portfolio dermokosmetyków.
  • Doradca Klienta

    G8 S.A.   Czeladź, CH M1    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 7 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    23 godz.
    Twoje zadania: profesjonalne doradztwo Klientom w doborze mody męskiej, aktywna sprzedaż produktów i tworzenie pozytywnego doświadczenia zakupowego, dbałość o estetykę i prezentację produktów w salonie, Oczekiwania: pasja do mody męskiej i zainteresowanie aktualnymi trendami,...
  • Kierownik Kosmetycznego Instytutu

    Hotele SPA Dr Irena Eris   Polanica-Zdrój    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zatrudniona osoba będzie odpowiedzialna za: kompleksowe zarządzanie Kosmetycznym Instytutem, realizację założonych planów sprzedaży produktów i usług, organizację pracy działu, profesjonalną obsługę gości, przestrzeganie procedur i standardów obowiązujących w Hotelu oraz w sieci...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!