Jak być proaktywnym kandydatem na rynku pracy?

2012-05-23

Czy aby zdobyć wymarzoną pracę wystarczy odpowiedzieć na kilka ogłoszeń rekrutacyjnych? Czasem tak, ale przy obecnym, trudnym rynku pracy warto być nieco bardziej aktywnym kandydatem. W jaki sposób?

Ogłoszenia rekrutacyjne zamieszczane w serwisach ogłoszeniowych – takich jak Praca.pl - to podstawowe narzędzie dla każdej szukającej pracy osoby. Jednak nie jedyne. By efektywnie szukać pracy, wykorzystywać wszystkie możliwości jakie daje rynek oraz nie przegapić żadnej ciekawej oferty, warto być proaktywnym – czyli samodzielnie szukać nowych możliwości. Jak to zrobić radzą eksperci z Praca.pl:

Alert powiadomień serwisu rekrutacyjnego

Posiadając konto w serwisie z ofertami pracy, można ustawić alert powiadomień o nowych ofertach pracy. Dzięki temu, w skrzynce pocztowej użytkownika pojawia się e-mail z najnowszymi ofertami pracy, wybranymi według ustawionych przez użytkownika kryteriów. „Na Praca.pl możemy wybrać region Polski, z którego interesują nas oferty pracy, kraj – jeśli jesteśmy zainteresowani pracą za granicą - oraz branże. Dodatkowo, istnieje możliwość posiadania do pięciu niezależnych powiadomień.” - wyjaśnia Michał Filipkiewicz z Praca.pl. Alert ofert pracy jest o tyle wygodną opcją, że przypomina i prezentuje oferty pracy nawet wtedy, kiedy nie szukamy pracy aktywnie, nie pozwalając na przegapienie ciekawej oferty.

CV w serwisie rekrutacyjnym

Serwisy rekrutacyjne to nie tylko miejsca, w których publikowane są ogłoszenia rekrutacyjne. To również bazy kandydatów, z których korzystają pracodawcy. Stworzenie własnego profilu w serwisie i zamieszczenie w serwisie rekrutacyjnym swojego CV pozwala na to, by kandydat został odnaleziony przez pracodawcę również wtedy, kiedy nie szuka pracy aktywnie. „Wielu użytkowników serwisu Praca.pl otrzymało ofertę pracy właśnie dzięki temu, że posiadali aktualne Curriculum w naszym serwisie. Ich profil zainteresował pracodawcę, który zaproponował kandydatowi włączenie się do procesu rekrutacji – często z sukcesem w postaci oferty pracy.” - opisuje Michał Filipkiewicz.

Praca z polecenia – programy referencyjne

Z poleceń pracowników i znajomych przy zatrudnianiu korzysta 63% małych i 57% średnich firm (badania przeprowadzone przez Katedrę Socjologii Ekonomicznej SGH na zlecenie PKPP Lewiatan, 2010 r.). Niektóre firmy prowadzą programy referencyjne, które zachęcają pracowników do tego, by polecać do pracy swoich znajomych. Dlatego też szukając pracy warto korzystać ze swoich znajomości. Informować innych o tym, że jesteśmy otwarci na propozycje i że chętnie dowiemy się czegoś więcej o wolnych wakatach i rekrutacjach w firmie kolegi. Jeśli znajomi cenią nas jako pracowników i kolegów, to nie będą mieli oporów przed poleceniem nas swojej firmie.

Social Media

Media społecznościowe to obecnie coraz częściej wykorzystywane medium w rekrutacji -zarówno przez kandydatów, jak i przez firmy, które poszukują kandydatów do pracy. Jak je wykorzystać? Sposobów jest kilka. Profesjonalne społeczności gromadzące osoby pracujące w określonych branżach pozwalają na publikowanie swojego CV, dzięki czemu head hunterzy oraz rekruterzy są w stanie odnaleźć kandydata – warto w takich miejscach założyć swój profil. Inną opcją jest śledzenie profili firm, w których chciałoby się pracować – na Fan Page'ach Facebook firmy często zamieszczają informacje o wolnych wakatach. Swoje strony fanowskie mają również serwisy rekrutacyjne. „Fan Page portalu Praca.pl ma ponad 50.000 fanów. Osoby te nie tylko otrzymują dostęp do naszej bazy wiedzy, ale poprzez umieszczane przez Praca.pl ogłoszenia na Facebooku szybciej niż inni dowiadują się o nowych wakatach” - wyjaśnia Michał Filipkiewicz. Informacje o stanowiskach pracy można znaleźć również w mikroblogach (Twitter, Blip) – warto dołączyć profile mikroblogowe wymarzonych pracodawców do swojej listy.

Networking

Networking to pojęcie, które pojawiło się w początkach XXI wieku i oznacza tworzenie sieci kontaktów służących do celów biznesowych. Pozwala na wymianę informacji, wiedzy oraz udzielaniu sobie nawzajem pomocy przez osoby znajdujące się we wzajemnych kręgach kontaktów. Sieci networkingowe powstają zarówno w Internecie, np. w serwisach społecznościowych skupionych wokół określonej branży czy idei, jak również poza Internetem – Kluby Przedsiębiorczości, Towarzystwa Biznesowe, Grupy Zadaniowe. W każdym nieco większym mieście znajdziemy kilka takich klubów. Znajomości zawarte w ich ramach pomogą nie tylko w znalezieniu pracy, ale również mogą przydać się później – w kontaktach biznesowych, pozwalając na lepsze wykonywanie służbowych obowiązków.

Targi pracy

Proaktywne szukanie pracy to nie tylko Internet. W większych miastach organizowane są również Targi pracy, na których poszukujące pracowników firmy na swoich stoiskach informują o wakatach. Targi pracy to dobra okazja zwłaszcza dla pracowników młodych – studentów i absolwentów. Dają nie tylko wiedzę o miejscach pracy, ale również o tym, jak wygląda w firmie proces rekrutacji i jak się do niego przygotować. Targi pracy najczęściej organizowane są wiosną i na jesieni, a informacje o nich znajdziemy na uczelni i w ogłoszeniach uniwersyteckich Biur Karier.

Agencje Rekrutacyjne

Jednym ze sposobów na zwiększenie swoich szans na rynku pracy jest przesłanie swojego CV do agencji rekrutacyjnej. Nawet jeśli nie dostaniemy oferty pracy na stanowisko, na które aplikowaliśmy, to są szanse, że aplikacja zostanie wykorzystana w innych procesach rekrutacyjnych, w których pracodawca będzie poszukiwał kandydata o podobnym profilu kompetencyjnym. „Przy wysyłaniu CV do Agencji Doradztwa Personalnego warto kierować się renomą Agencji, a także co jakiś czas aktualizować swoje CV – zwłaszcza wtedy, kiedy zmienią się nasze doświadczenia, zdobędziemy nowe umiejętności lub inaczej będziemy postrzegać nasze oczekiwania finansowe.” – wyjaśnia Krzysztof Kirejczyk - prezes Praca.pl

Agencje Rekrutacyjne, które poważnie traktują swoich kandydatów same uaktualniają bazę i każdorazowo pytają kandydatów o to, czy są zainteresowani kolejna oferta pracy. „W naszym serwisie ogłoszenia rekrutacyjne umieszcza sporo agencji pracy. Wysyłając do niektórych z nich swoje CV kandydat zwiększa szanse na ciekawe propozycje pracy nawet wtedy, kiedy nie szuka jej w sposób aktywny” – podkreśla Krzysztof Kirejczyk.

Head Hunterzy

W podobny sposób jak Agencje pracy działają agencje headhunterskie – wyszukują one kandydatów na zlecenia pracodawców. Oferty dotyczą najczęściej wysokich stanowisk specjalistycznych i managerskich. Headhunterzy często działają również na zlecenie firm międzynarodowych, o dużym kapitale – takie firmy stać bowiem na to, by w usługi łowców głów inwestować.  Procedura będzie tu podobna, jak w przypadku wysyłania CV do Agencji Pracy.

CV wysyłane do firm

Czy warto wysyłać aplikacje nawet wtedy, kiedy firma nie prowadzi procesu rekrutacyjnego? „Szanse na otrzymanie propozycji pracy wtedy, kiedy firma nie posiada oficjalnie wolnego wakatu są oczywiście mniejsze niż kiedy firma prowadzi proces rekrutacyjny, ale mimo to uważam, że CV warto wysłać. Kandydat może trafić na sytuację, w której firma dopiero przygotowuje się do uruchomienia rekrutacji. Jeśli CV kandydat wzbudzi zainteresowanie działu HR, to jego osoba może zostać zapamiętana, a kontakt wykorzystany wtedy, kiedy wakat się pojawi.” - wyjaśnia Krzysztof Kirejczyk.

Proaktywność kandydata to wysoko ceniona przez pracodawców cecha. Świadczy o inicjatywie i braniu odpowiedzialności za swoje decyzje życiowe. Przy trudnym rynku pracy daje też przewagę konkurencyjną, która przekłada się na zwiększone szanse na lepszą pracę – a co za tym idzie, na to, że będziemy bardziej zadowoleni z rozwoju kariery zawodowej. Zatem – do dzieła!

Przeczytaj także: