Kariera w FMCG
Teoretycznie szanse na pracę w FMCG ma każdy.
„Poszukujemy osób o różnym profilu. Najczęściej prowadzimy rekrutacje do naszego działu handlowego, zapraszając do współpracy osoby na stanowisko przedstawiciela handlowego. Najważniejsze jednak jest to, że karierę można zrobić w każdym dziale” – Katarzyna Szokaluk, HR Manager ds. rekrutacji i rozwoju, Maspex.
Struktura firm FMCG przypomina małe państewko, w którym potrzebni są specjaliści z każdej dziedziny, choć oczywiście w zależności od typu produkcji część stanowisk będzie wymagać związanych z danym typem produkcji kompetencji. Firma działająca w obszarze spożywczym będzie zatrudniać technologów żywności, a firma produkująca chemię gospodarczą chemików. Obie jednak potrzebują księgowej, specjalisty HR, informatyka i logistyka.
Największa ilość stanowisk to, poza produkcją, działy sprzedaży, zakupów, logistyki, IT. Po kilka/kilkanaście osób pracuje w działach HR, księgowym, prawnym, finansowym, badań i rozwoju.
W praktyce w FMCG szuka się osób o konkretnych cechach: „W rekrutacji zwracamy uwagę na profil kompetencyjny kandydata (w tym m.in. na komunikację, umiejętność współpracy czy organizację pracy) oraz aktywność studenta w obszarach okołoedukacyjnych (udział w stażach, praktykach, konkursach, współpraca z kołami naukowymi, rozwijanie pasji/zainteresowań). Poszukujemy osób otwartych, proaktywnych, ambitnych”– wyjaśnia Katarzyna Szokaluk.
Jakie kompetencje warto rozwijać?
Miękkie zawsze, bo to się przydaje w każdej branży. W FMCG liczy się też elastyczność i otwartość na zmiany, umiejętność dopasowania się oraz odporność na stres, którego w tym biznesie sporo.
Dodatkowo przydaje się też analiza oraz umiejętność biznesowego spojrzenia na własne zadania. Katarzyna Szokaluk z Maspexu wyjaśnia: „Jeśli chodzi o sferę merytoryki, to ważna jest przede wszystkim umiejętność pracy z liczbą – nie tylko w aspekcie działań matematycznych, ale także umiejętność widzenia, że za konkretną liczbą stoją konkretne działania. Nasze wymagania spełniają często studenci uczelni technicznych”.
Zarobki i warunki pracy w branży FMCG
Branża FMCG inwestuje w swoich pracowników. Pracownicy w zasadzie każdego szczebla mogą uczestniczyć w szkoleniach i konferencjach, również tych prestiżowych. Częste są dopłaty do nauki języków obcych, prawie normą są karty sportowe i dodatkowe ubezpieczenie medyczne.
Część stanowisk ma też dodatkowe benefity – prawie 50% przedstawicieli handlowych ma do dyspozycji samochód służbowy, ponad 60% laptopa. Na dostęp do sprzętu mogą też liczyć pracownicy IT.
Decydując się na pracę w FMCG, trzeba być często gotowym na dojazdy bądź zmianę miejsca zamieszkania. Zakłady produkcyjne i biura operacyjne nie są lokalizowane w centrach wielkich miast, a na ich obrzeżach. Imperial Tobacco Polska SA to Jankowice w pobliżu Tarnowa Podgórnego, Grupa Żywiec – Warka i Żywiec, Danone (działy operacyjne) – Bieruń koło Opola, Maspex – Wadowice, PepsiCo – Grodzisk Mazowiecki lub Michrów, Mlekpol – Grajewo. Większość międzynarodowych korporacji ma centra w Warszawie (niekiedy w innym dużym mieście). Domeną wielu polskich firm FMCG pozostają okolice ich centrów operacyjnych.
Typowe stanowiska w FMCG
W branży FMCG zasadą jest zaczynanie od najniższych stanowisk i pięcie się po szczeblach kariery. Zostać kierownikiem działu bez doświadczenia w FMCG jest niezwykle trudno. Zarobki na początku kariery są dość niskie, ale perspektywy rozwoju finansowego bardzo duże. Większe niż w wielu innych branżach.
Przedstawiciel handlowy
Odpowiada za prezentację i sprzedaż produktów producenta w sklepach detalicznych. Wymagane jest tu prawo jazdy i zainteresowanie sprzedażą. Nie jest konieczne wykształcenie kierunkowe.
Zarobki*: mediana 4050 zł, 25% zarabia powyżej 5500 zł
KAM – key account manager
Odpowiada za negocjacje kontraktów między producentem/dystrybutorem a sieciami handlowymi. Aby zostać KAM-em konieczne jest duże doświadczenie w sprzedaży, umiejętność negocjacji na bardzo wysokim poziomie, odporność na stres.
Zarobki: mediana 8500 zł, 25% zarabia powyżej 11 700 zł
Asystent w dziale marketingu
Wspiera dział marketingu w realizacji zadań. Przygotowuje raporty, wykonuje analizy, współorganizuje eventy, kampanie promocyjne, monitoruje konkurencję. Studia kierunkowe nie są konieczne, choć mocno pomagają.
Zarobki: mediana 3200 zł, 25% zarabia powyżej 4120 zł
Kierownik trade marketingu
Nadzoruje pracę zespołu odpowiedzialnego za realizację strategii marketingowej w miejscach sprzedaży (sklepach).
Zarobki: mediana 11 200 zł, 25% zarabia powyżej 15 900 zł
Junior brand manager
Wspiera brand managera w realizowaniu strategii wprowadzania i utrzymania marki na rynku.
Zarobki: mediana 7000 zł, 25% zarabia powyżej 7900 zł
Brand manager
Kreuje i wprowadza na rynek nowe marki. Przygotowuje i nadzoruje realizowanie strategii rynkowych dla marek. Aby zostać brand managerem konieczne jest doświadczenie jako specjalista ds. marketingu/product manager oraz przygotowanie biznesowe.
Zarobki: mediana 7500 zł, 25% zarabia powyżej 11 300 zł
Asystent w dziale zakupów
Wspiera pracowników działu zakupów w bieżących operacjach. Współpracuje z firmami transportowymi, logistyką, magazynami. Pracę na tym stanowisku często rozpoczynają absolwenci studiów ekonomicznych.
Zarobki: mediana 3387 zł, 25% zarabia powyżej 4000 zł
Dyrektor działu zakupów
Koordynuje i nadzoruje pracę całego działu. Końcowy etap ścieżki kariery w dziale zakupów.
Zarobki: mediana 14 600 zł, 25% zarabia powyżej 19 800 zł
HR biznes partner
Realizuje politykę personalną firmy. Jest stanowiskiem z dużą dozą samodzielności. Aby awansować na to stanowisko, konieczne jest minimum 5 lat doświadczenia jako samodzielny specjalista HR lub HR manager.
Zarobki: mediana 7765 zł, 25% zarabia powyżej 10 000 zł
Deficytowe stanowiska w FMCG
Analityk biznesowy
Zajmuje się przekładaniem liczb na konkretne wnioski biznesowe. Jest niezbędny do zachowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. Najczęściej analitykiem zostaje absolwent zarządzania, matematyki, ekonomii bądź IT. Najłatwiej zacząć pracę w analizie od stażu.
Zarobki: mediana 6950 zł, 25% zarabia powyżej 9700 zł
Kontroler jakości
Zajmuje się kontrolowaniem jakości otrzymywanych towarów i ich zgodnością z dokumentacją. Jest niezbędny w każdym procesie produkcji. W zależności od specjalizacji, aby zostać kontrolerem jakości, wymagane są studia bądź ukończenie specjalistycznych kursów.
Zarobki: mediana 3230 zł, 25% zarabia powyżej 4130 zł
Kontroler procesów produkcji
Zajmuje się nadzorem i kontrolą przebiegu procesu produkcji. Często są to osoby, które poprzednio były kontrolerami jakości. Wymaga wiedzy na temat technologii procesu oraz wszelkich norm, którym podlegać musi całość procesu produkcji.
Zarobki: mediana 3800 zł, 25% zarabia powyżej 4800 zł
Rzadkie stanowiska w FMCG
Analityk trendów rynkowych
Osoba odpowiedzialna za śledzenie i wyłapywanie trendów. Pracuje zarówno w terenie, jak i przy komputerze, prowadząc obserwacje i analizy. Często zajmuje się również badaniami i testami wśród konsumentów. Można nim zostać bez względu na kierunek wykształcenia (choć przydają się kierunki analityczne i psychologiczne). Liczy się osobowość, dociekliwość, umiejętność obserwacji.
Zarobki: mediana 4000 zł, 25% zarabia powyżej 7294 zł
Specjalista SEO
Zajmuje się marketingiem wyszukiwarkowym. Dba o widoczność sklepu online oraz stron produktowych w internecie.
Zarobki: 4100 zł, 25% zarabia powyżej 5800 zł
Influencer manager
Pracownik działu marketingu lub PR, który zajmuje się kontaktami z wpływowymi osobami z blogosfery i social mediów w celu promocji marki. Wyszukuje i nawiązuje kontakty. Musi świetnie orientować się w bieżących trendach oraz umieć obsługiwać narzędzia internetowe typu SocialBlade, NapoleonCat, platformy influencer marketingu (np. ReachaBlogger).
Zarobki: Zaledwie kilka stanowisk tego typu w większych firmach FMCG nie pozwala na obliczenie statystyk i podanie widełek wynagrodzenia.
*Wynagrodzenia na podstawie analiz Moja Płaca serwisu Wynagrodzenia.pl, partnera Poradnika Praca.pl 2018
Sabina Stodolak
HR & EB Manager
Barometr stanowisk FMCG
Polecane oferty
-
Specjalista / Specjalista ds. Sprzedaży
Legal House Poland sp z o.o. Warszawa, Mokotów praca stacjonarnaspecjalista (mid) umowa o pracę / zlecenie pełny etat rekrutacja online aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Specjalista / Specjalistka Działu Rejestracji
Legal House Poland sp z o.o. Warszawa, Mokotów praca stacjonarnaspecjalista (mid) umowa o pracę / zlecenie pełny etat rekrutacja online aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Account Manager
Portal Praca.pl Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty) praca zdalnaspecjalista mid / senior umowa o pracę pełny etat rekrutacja online aplikuj szybko aplikuj bez CV -
- Gdańsk, ul. Partyzantów 76
- Kraków, ul. Kamienna 21
- Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)
młodszy specjalista (junior) / asystent umowa o pracę pełny etat rekrutacja online aplikuj szybko aplikuj bez CV -
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gorzów Wielkopolski
- Katowice
- Kielce
- Kraków
- Lublin
- Łódź
- Olsztyn
- Opole
- Poznań
- Radom
- Rzeszów
- Szczecin
- Toruń
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
- Zgierz
- Zielona Góra
specjalista mid / junior / senior umowa zlecenie / kontrakt B2B pełny etat -
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gorzów Wielkopolski
- Katowice
- Kielce
- Kraków
- Lublin
- Łódź
- Olsztyn
- Opole
- Poznań
- Radom
- Rzeszów
- Szczecin
- Toruń
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
- Zgierz
- Zielona Góra
kierownik/koordynator / menedżer / dyrektor umowa zlecenie / kontrakt B2B pełny etat
Najnowsze artykuły
Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku
Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.
Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?
Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.
Wystąpienia publiczne a trema – Ola Gościniak opowiada o swoich sposobach na lęk na scenie
– Znam tremę bardzo dobrze, często towarzyszy mi podczas różnych prelekcji, paneli dyskusyjnych czy nawet w czasie live w social mediach – przyznaje Ola Gościniak, przedsiębiorczyni z ogromnym doświadczeniem na scenie, organizatorka konferencji online i offline. W najnowszym artykule tłumaczy, jak się przygotowywać do wystąpień oraz jak się szybko uspokoić tuż przed wyjściem na scenę.
Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www
Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!
Praca po studiach – studia, które dają szansę na pracę
Tysiące maturzystów staje właśnie przed jedną z najważniejszych decyzji w życiu – wyborem kierunku studiów. Te powinny dać szansę na dobrze płatną pracę, gwarantować stabilną przyszłość, a przy tym być zgodne z zainteresowaniami oraz talentami kandydata. Jak osiągnąć takie optimum? Decyzję ułatwi Wam lista najpopularniejszych kierunków studiów oraz tych, po których zarabia się najwięcej.
Nowoczesne metody rekrutacji – e-rekrutacja
W zmieniającym się świecie e-rekrutacja nie oznacza już tylko scrollowania ogłoszeń i wysyłania e-maili. W procesach naboru coraz częściej wykorzystuje się bio-dane oraz narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, np. Direct Match pozwalający na szybkie dopasowanie najlepszych kandydatów do stanowiska. Zobacz krótki przewodnik po nowoczesnych metodach selekcji pracowników.
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?